Vanliga frågor

Här kan du läsa vanliga frågor och svar.
Om du har du frågor som inte besvaras på denna sida kan du skicka den via formuläret på sidan Kontakt.

Om e-arkivet

Vad finns i Partille kommuns e-arkiv?

Partille kommun har haft ett e-arkiv sedan 2015. Här finns kommunens handlingar digitalt. De mest efterfrågade handlingarna kan beställas via denna tjänst. Vilka handlingar som finns i e-arkivet presenteras i menyn till vänster på startsidan.

Senast ändrad 20:e december 2022
Hur kommer jag i kontakt med arkivet?

Du kan maila på arkiv@partille.se eller ringa via Kundcenter 031-792 10 00.

Senast ändrad 19:e december 2022

Sökning och visning

Hur söker jag i e-arkivet?

Du söker genom att välja en ärendetyp i menyn till vänster. Skriv in sökord i fritextrutan. Det finns även möjlighet att filtrera din sökning för mer specifika träffar i rullistan, samt sortera i kort- eller tabellvy träfflistan.

Senast ändrad 19:e december 2022
Söktips

De ärende som rör fastigheter, t ex byggärende, VA, plan mm, söks enklast med hjälp av fastighetsbeteckningen. Sökningar kan göras med exakt ord genom att sätta citattecken före och efter. Vill du ha fler sökträffar kan du söka på del av ord, ex furu och avsluta med stjärna, furu*, och på så vis få träffar på både Furuskog och Furulund.

Senast ändrad 20:e december 2022

Beställning

Hur beställer jag en handling?

Handlingar i e-arkivet kan beställas via den kundkorg som syns på ärendekortet. Var noga med att en giltig e-postadress fylls i beställningsformuläret. När beställningen är genomförd visas omgående ett ärendenummer med inlämningsID, ex INT-0000000XXX. Använd detta nummer i kontakt med oss så vi kan spåra beställningen.

Senast ändrad 20:e december 2022
Hur får jag handlingarna?

Beställningen hanteras skyndsamt. Du kan få handlingarna på tre sätt:

  1. Via epost. Då skickas de till dig i en zipfil via epost. Zipfilens avsändare är arkiv@partille.se med beställlningsnumret i rubriken. Om beställningen överstiger 25 MB, skickas istället en länk till en zipfil. Håll utkik så mailet inte hamnar i din skräppost.

  2. Via post. En postadress får skickas via mail till arkiv@partille.se eller via kontaktformuläret. Ange vilken beställning det berör.

  3. Du kan välja att hämta ut dem i kommunens Kundcenter. Ett mail till arkiv@partille.se eller via kontaktformuläret. Ange vilken beställning det berör.

Senast ändrad 20:e december 2022
Varför har jag inte fått min beställning?

Beställningen hanteras skyndsamt. Vi handlägger beställningar varje arbetsdag. Vid hög belastning kan en beställning dröja ytterligare någon dag. Kontrollera så mailet inte hamnat i din skräppost. Om din e-postleverantör inte tillåter bilagor på upp till 25MB i storlek kan din beställning blockeras av din leverantör.

Vänligen ange ditt ärendenummer i kontakt med oss, vilket underlättar felsökningen.

Senast ändrad 10:e mars 2023
Hur gör jag om jag vill vara anonym?

Om du vill vara anonym får vi be dig ringa till kommunarkivet via Kundcenter 031-792 10 00. Handlingarna får sedan hämtas i Kundcenter i kommunhusets entré.

Vad kostar det att begära ut handlingar?

Avgiften för en beställning av tio sidor eller fler, är 50 kronor. För varje sida därutöver är avgiften 2 kronor per sida.

Senast ändrad 20:e december 2022

Sekretess och personuppgifter

Varför kan jag inte se en handling?

Om du inte kan se handlingen och inte ladda ner den, betyder det att den innehåller personuppgifter eller är sekretessklassade. Sådan information publicerar vi inte i e-arkivet. Handlingarna kan beställa, vilket betyder att kommunarkivet först gör en bedömning om informationen kan lämnas ut.

Senast ändrad 19:e december 2022
Vad innebär sekretess och GDPR?

Uppgifter som är skyddade av Offentlighet- och sekretesslagen 2009:400 eller Dataskyddslagen 2018:218 (GDPR) visas inte i denna tjänst. Denna information kan beställa, vilket betyder att kommunarkivet först gör en bedömning om informationen kan lämnas ut.

Senast ändrad 19:e december 2022
Varför måste jag ange personuppgifter i beställningen?

Vi behöver en e-postadress för att kunna skicka din beställning till dig. Du behöver inte ange namn utan kan sätta X i de rutorna om du önskar. Uppgifter om beställningen lagras i 12 månader innan de raderas.

Läs mer om hur Partille kommun hanterar personuppgifter på www.partille.se/personuppgifter/

Senast ändrad 20:e december 2022
Tillgänglighetsredogörelse

Partille kommun ansvar för den webbplatsen earkiv.partille.se. Målet att den ska vara tillgänglig för så många som möjligt.

För mer information se https://www.partille.se/om-webbplatsen/tillganglighetsredogorelse/

Senast ändrad 20:e december 2022